Yoga for fodboldspillere

Yoga er i sit udgangspunkt en gammel indisk religiøs og spirituel praksisform, der skal disciplinere eller bringe kroppen ”under åg”. I dag er yoga blevet koblet sammen med vestlige former for gymnastik, hvorved den bliver en syntese imellem at dyrke kroppen og psyken, hvilket passer godt til det moderne sundhedsopfattelse, der handler om at krop og psyke hænger sammen.

Som fodboldspiller ønsker man at forbedre sin styrke og fleksibilitet, udover at øve de fodboldtekniske evner. Uanset om man spiller fodbold professionelt eller bare for sjov, kan yogaøvelser give en lang række fordele, som fx bedre fleksibilitet, bedre balance, forbedret corestyrke og større evne til at bevare fokus, udover at spillerne vil oplever færre skader og restituere hurtigere.

Jeg vil derfor gerne tilbyde jer et forløb efterår og vinter 2018-19. Forløbets længde og antal hold, samt holdstørelse fastsætter vi i fællesskab, men jeg kan foreslå et forløb på 8 uger med en ugentlig træning på 1 time til kr. 750,- Er I fx en far og søn der tilmelder sig sammen, så får I det til 1000kr for 8 gange (spar500kr)

I de 8 uger vil vi begynde med at teste kroppens smidighed, samt arbejde med fleksibilitet, balance, corestyrke og fokusering. Det er nemlig målbart, hvilke ændringer, der kan ske på kun 8 gange.  Efter de 8 uger måler vi igen, og jeg lover I vil se resultater!

Fleksibilitet

  • Mange fodboldspillere oplever forstrækninger, stivhed eller ødelagte sener. Disse typer af skader kan forebygges med større fleksibilitet i bagsiden af ​​benene. Specifikke yogaøvelser strækker effektivt disse muskelgrupper og øger fleksibiliteten ikke blot i benene, men i hele kroppen.

Balance

  • Knæskader er også almindelige hos fodboldspillere på grund af vridende bevægelser under spillet. Balancerende yogastillinger styrker ledbånd og muskler omkring knæ og ankler, og kan forebygge skader og skævhed. Balanceøvelser øger ligeledes fleksibilitet i ben og hofter.

Corestyrke

  • Fodboldspillere har brug for stærke coremuskler til at forankre de hårdtarbejdende ben og arme, og fremme smidighed og styrke i ryg og mave.

 Fokus

  • Atleter taler om at være “i zonen”, tilstanden, hvor man er fuldstændigt fokuseret og opmærksom. Yogaens vejrtrækningsteknikker, eller pranayama, kan hjælpe med at berolige nervesystem og kanalisere den mentale energi på en måde, så man er mere fokuseret på banen.

Min baggrund for at undervise i yoga:

Jeg har dyrket yoga siden 1995 og har undervist professionelt i yoga siden 2013 blandt andet på Esbjerg Ungdomsskole og på Ollerup idrætshøjskole, udover i min egen virksomhed Sundhedsmissionen – PaleoPower på Fanø. Jeg er certificeret KAY-uogainstruktør. Derudover dyrker jeg crossfit og arbejder som massør og kostvejleder på Fanø.

 

 

 

Skriv et svar